Forskellen på ham og hende

Er der egentlig forskel mellem ham og hende, når det kommer til vin?

Fik du set Vinus-talkshowet, hvor jeg taler sammen med mine gæster Trine og Annemarie om forskellen på ham og hende, når det kommer til vin? Vi kunne have blevet ved længe! Selv om det er nogle generaliseringer, vi tager op til diskussion, så kan jeg ikke lad være med at tænke på, at vi er ved at åbne op og gøre plads til en ny måde at se vin på. 

Jeg synes også, at det passer meget godt med de tider, vi er i som kvinder, hvor det sanselige og feminine får mere plads til at udtrykke sig og give et godt og sundt modspil til det maskuline og tekniske - de bløde værdier, som afbalancerer de hårde fakta, om du vil. Yin møder Yang.

Og her kommer lidt flere tanker om emnet, for, kære medsøster, elsker du ikke at være kvinde? Det gør jeg også! Jeg nyder det feminine univers, som jeg lever i fra mit helt personlige perspektiv. Og det, at jeg er omringet af mænd på mit arbejde i vinbranchen, gør det endnu mere markant og interessant, for de har jo også deres måde at se tingene på, og hvad der interesserer os er ofte vidt forskelligt. Jeg har brugt lidt tid på at udforske forskellene og fandt frem til disse observationer og lidt grove generaliseringer, som jeg vil dele med dig. 

Forskel 1: Vi elsker det æstetiske! Ja, lad os indrømme det, flotte vinetiketter taler til vores æstetiske sans. Vi tænker i farver og form, i teksturer og smukke kombinationer. Det smukke påvirker os positivt og skaber stemning. På samme måde er tøj vigtigt for os kvinder, fordi det er med til at udtrykke vores personlighed. Jeg vil til gengæld gerne lære dig at forstå vinetiketten bedre, så du ikke kun vælger en vin ud fra dens udseende, men at du også vælger ud fra indholdet, så der både er fryd for øjet og for smagsløgene. Men lad os nu acceptere, at flotte vinflasker appellerer til os ofte mere end den tekniske viden om vinen. 

Forskel 2: Detaljer er stort set kvindernes domæne. Når vi inviterer gæster til middag er vinen en del af helheden. Vi tænker på alle detaljer – mad, borddækning, stemning, tøj, årstid – da alt skal harmonere sammen og endda også med vores humør, vores lyst, og selvfølgelig skal det hele også passe til de gæster, der kommer. Her er vores empatiske evner i arbejde. Vi sørger for at tage hensyn til alle omkring os og for at skabe velvære i vores sociale interaktion. Det er rent kvindelig visdom at stræbe efter alles velbefindende, som naturligvis også forstærker mit eget velvære. Og vinens rolle i denne sammenhæng er at please – og helst at please alle i selskabet! For kvinden er vinen en medspiller i at skabe den ønskede afslappede sociale stemning og i at fornøje vores sanser. Vinen har bare at passe ind i den vigtige og detaljerede hygge, som jeg er ved at skabe. Derfor kommer vinens tekniske egenskaber måske i anden række for os. 

Forskel 3: Vores skarpe duft- og smagssans er en del af vores dna. Ifølge forskeren Linda Bartoshuk (University of Pennsylvania) har børn og kvinder flere smagsløg end mænd. Forskningen viser, at der sandsynligvis er flere super-tasters blandt det feminine køn. Supersmagere har ualmindeligt mange smagsløg på tungen og er dermed meget sensitive i forhold til fx intens-smagende mad, stærk mad, brændende alkohol og snerpende tanniner – og måske derfra kommer kvindernes søde tand for desserter! Disse evner stammer sandsyndligvis fra urkvinden, der straks skulle kunne duft og smage om maden var giftig eller fordærvet, inden hun gav den videre til sit afkom.  Dette kunne måske forklare, hvorfor mange kvinder ikke nødvendigvis er vilde med den kraftige og alkoholrige rødvin, som manden roser til skyerne? Sandheden er, at absolut ingen andre end dig selv kan fortælle, om du kan lide vinen eller ej. Ligesom du ved, hvad du kan lide at spise. Det samme gælder for vin. Din smagsoplevelse kan ikke være forkert. Det er rettere vinvalget, der ikke matcher din egen smagspalet på det tidspunkt. 

Forskel 4: Processen er lige så vigtig som målet. Det kan godt være, at målet er at opnå et flot resultat, men for os kvinder er det supervigtigt at nyde hele turen dertil. Måske ligger det i vores gener. Vi har jo et uovertruffet og veludviklet shoppe-gen, som vil have os ind i alle butikker, inden vi køber den jakke, vi blev lune på i den første butik. Det er skattejagten, der gør det hele turen værd. Vores sanser skal mættes, og det skal føles rigtig godt hele vejen til målet. Ligeså resultat-fokuserede mænd er, ligeså proces-orienterede er kvinder. På mange måder agerer vi forskelligt og komplementerer hinanden - i store træk i hvert faldt. 
Vores shoppe-gen kan sagtens bruges til vinkøb. Det skal bare gøres på en anden måde, end måden mænd sælger og køber vin på. Vinklen er en helt anden. Vi skal have vores sanser og vores bløde værdier med, og vi skal jo gerne forføres!

Sort på hvidt – og i min personlige optik: Jeg har lagt mærke til, at for mange mænd er vinpassionen, hvad jeg vil kalde, en slags enhed/boks i sig selv. Og alt det tekniske, der relaterer til vinen er i denne boks: vinanmelderers ratings, årgangsforskelle, tekniske beskrivelser om vinens tanniner og om fadtyper, prestigefyldte oplysninger om huset, osv.

Som kvindelig forbruger er det ikke så meget den slags fakta om vin, der vækker mine sanser og derefter min købelyst – eller i hvert faldt ikke måden, disse fakta bliver præsenteret på. Vinen skal helst fortælle en historie, som skal kunne relateres til mig - endda røre mig.

Fortæl mig hellere om, hvad den vin vil gøre ved mine sanser,
appeller til min kærlighed for smukke metaforer og
nær min kreative side med lækre madideer, som jeg kan kombinere den vin med,
samt inspirere mig til gode lejligheder, hvor jeg kan nyde denne vin.

Med andre ord - sæt vinen i kontekst til mit personlige univers, hvor der er taget hensyn til det æstetiske, det sociale, det sanselige og ikke mindst mine følelser. Så taler du mit sprog!

En sanselig indgangsvinkel til vinverdenen – skræddersyet til dig
Jeg vil sørge for, at du aldrig, aldrig mere siger, at du ikke har forstand på vin. 

Vi kvinder skal tale om vin, som kvinder taler om tøj, mad og andre ting, som fanger vores interesse. Vi skal involvere vores sanser, vores nydelse og vores fantastiske praktiske sans. Som kvindelig vinforbruger behøver du ikke at nørde om vin – medmindre du, ligesom mig, har lyst til det. Vores indgangsvinkel til vinverdenen kan med fordel være, at vi fokuserer den positive måde, vinen bidrager til helhedsoplevelsen. Det er lige præcis herfra, at kvinders interesse for viden om vin vil vokse. 

Jeg er her for at guide dig i den vidunderlige vinverdenen. Velkommen til VINUS. 

 

I VINUS programmet om 'Forskel på ham og hende' smagte vi:
Tysk Riesling fra vinområdet Pfalz

Læskende noter af røde æble, søde pære og citron - måske endda hyldeblomst!
Fantastisk frisked balanceret med et touch sødme.  
Uimodståelig. Must-have i enhver kvindes vinkøleskab ;-) 
PERFEKT TIL : apéritif, til saltede snacks, lettere skaldyrsretter, salater og tærter.

 

Abonner på vinguides

Ved tilmelding accepterer du vilkår for nyhedsbrev.

Kontakt

JYSK VIN ApS
Østre Boulevard 29
8930 Randers NØ, Danmark
CVR: 10 10 02 24
Mail: jyskvin@jyskvin.dk
Tlf: 86 40 44 44

Åbningstider butik

Man-fre: 09:00-17:00
Lørdag: 10:00-13:00
Søndag: Lukket